March 01 - 30, 2023

Reflektioner


Josefina Malmegård
f. 1989, Stockholm

I Reflektioner visas ett egengjort kalejdoskop med spegelglas och utklipp från diabilder som tillhör konstnärens familjealbum.

Allteftersom kalejdoskopet roterar uppstår tillfälliga formationer och mönster utifrån de fragment Malmegård valt att klippa ut och på så vis åskådliggöra för betraktaren. Formationerna återges med hjälp av en kamera placerad vid kalejdoskopets öppning.

http://www.josefinamalmegard.com


You may visit our gallery in the pedestrian tunnel beneath Birger Jarlsgatan, Östermalmtorg metro station in Stockholm (SWE).









FEBRUARY 24 - 26, 2023

~ charōn ~


a members exhibition at Stadsgårdsterminalen

We push ourselves closer, towards the edge, a balance on the surface, where we can no longer get in. This is the place where we look forward to that which will never take us further. We make circles, repeat, it splashes, we get stuck, a still image, it brings the wheel deeper into the mud. We echo here. We are an eco hall, furnished with absurdities and potency. Now we linger here, and we listen. It is said that you still walk here. Let us pass the waters, over the unseen depths.

PARTICIPATING ARTISTS:

Sara Arasteh
Malin Arnedotter Bengtsson
Linnéa Brisling
Alexander Bäckman
Gunilla Daga
Heidi Edström
Molnia Efremov
Hanna Havdell
Albin Josephson
Micael de Leeuw
Camila Manuelsdotter Pino
Belinda Morén
Rosita Ståhl
Jonathan Widegren
Anna-Kajsa Wikström


Foto: José Figueroa


The event was organised by Best Before Collective, Artist-Run Network Europe, Candyland and Supermarket – Stockholm Independent Art Fair.Co-funded by the Creative Europe programme of the European Union, the Swedish Arts Council and City of Stockholm.
Warm thanks to Lagunitas IPA!







FEBRUARY 05 - 29, 2023

för det tolfte


av Emelie Ivert & Erika Coleman

för det tolfte är en triptykväv gjord i digital jaquardteknik av Emelie ivert & Erika coleman. Motivet är baserat på deras läsning av skapelseberättelsen i den Poetiska Eddan, Vǫluspá. Genom en serie översättningar – från text till teckning, från teckning till foto, från foto till väv – har dom skapat en personlig textil gestaltning av en tusenårig mytologisk sångsamling.



Utdrag ur Poetiska Eddan, Vǫluspá



57. Upp ser hon komma

för andra gången

jorden ur havet

ljuvligt grön.

Forsar faller,

och där flyger örnen,

den som från fjället

fångar fiskar.



(Översättning: Lars Lönnroth, 2016)



You may visit our gallery in the pedestrian tunnel beneath Birger Jarlsgatan, Östermalmtorg metro station in Stockholm (SWE).








JANUARI 01 - 30, 2023

FÅR DRÖMMAR PLATS?!


hos Best Before Collective...?

FÅR DRÖMMAR PLATS? är ett konstprojekt initierat av Sebastian Rudolph Jensen och drivs ihop med konstduon Speakerbreather, Carl Norén och konstnären August Kroon Andersson. Projektet har sedan i maj byggt offentliga trämonument på olika platser i Göteborg och som skapas ihop med frivilliga. Projektet lyfter kulturella platser: dåtid, nutid och framtid. RIP TRUCKSTOP! RIP FOLKTEATERN? RIP KONSTEPIDEMIN? Platser som har försvunnit, är hotade eller kanske kommer att försvinna i framtiden. Monumentet har byggts upp vid hotade kulturplatser utan tillstånd för att pressa staden till en dialog och för att uppmärksamma vad som pågår.

Det första monumentet sattes upp i maj 2022 vid Drömmarnas Kaj i Göteborg. Drömmarnas Kaj är en fri och kreativ kulturmiljö i stadens periferi som vuxit fram under sju år. I maj kom beskedet från staden att platsen skulle rivas och ersättas av en parkeringsplats. Monumentet monterades upp under några timmar av brädor, rep, stålrör och ett gammal piano. I december kom beskedet att det tagits ett politiskt beslut om att bevara den unika kulturmiljön vid Drömmarnas Kaj.

I december 2022 anordnade Får drömmar plats en manifestation för kulturen och för att stötta Folkteatern i Göteborg som hotades att bli vräkta av Folkets Hus Göteborg.

Best Before Collective har bjudit in projektet FÅR DRÖMMAR PLATS?! till vår lilla utställningsmonter i Stockholm för att uppmärksamma hur kulturen under lång tid har skuffas undan och hur viktiga platser fortsätter att hotats runt om i hela vårt långa land. Här tvingas drömmarna in i ett alldeles för trångt utrymme. Ett kolossalt monument intryckt i ett skyltfönster. Syrebrist. Det håller på att sprängas. Dåtid, nutid och framtid. Vilka platser har försvunnit? Vilka är hotade? Vilka kan bli hotade? En dystopi. En potentiell verklighet?


FÅR DRÖMMAR PLATS? är hoppfulla konstaktioner i en mörk tid där kulturen sakta kvävs.

14/1-23 annordnar vi en manifestation, läs mer här!





RIP FOLKTEATERN I GÖTEBORG!?!?
RIP FYLKINGEN!?!
RIP MALMÖ!?!?!
RIP KULTUREN!?!
RIP TRUCKSTOP ALASKA!!!!
RIP APBERGET!!!
RIP UMEÅ!?!
RIP GÖTEBORG!?!?
RIP DEN FRIA KULTUREN!?
KULTUR KRIG
RIP KAJSKUL 46!?!?
RIP ROSA HUSET!?!?!
RIP HENRIKSBERG?!!





Bilder från “Får drömmar plats i Göteborg?”



 Läs mer här! 

14/1-23 annordnar vi en manifestation, läs mer här!

https://www.sebastianrudolphjensen.com/far-drommar-plats-i-goteborg

https://www.instagram.com/sebastianrudolphjensen/

https://www.instagram.com/avgvsx/

https://www.speakerbreather.com/

https://www.instagram.com/speakerbreather/




Du hittar Best Before Collectives utställningsmonter i gångtunneln under Birger Jarlsgatan, T- Östermalmtorg i Stockholm.











DECEMBER 02 - 30, 2022

Ting Wang & Ellen Aduofua Bernardsson

at Best Before Collective - gallery!


TING WANG

Ting Wang is graduate student of Craft! Program at Konstfack. She creates installations using performative objects to communicate her perspective on social topics including identity, social re-orientation and vulnerable groups in society.

In order to achieve the desired expressiveness, Ting dedicates to exploring interdisciplinary approaches through hands-on experiments with materials and craft techniques, as well as research on crafts from different cultures and different historical phases of development. Her work often plays with the encounter between traditional craft and contemporary aesthetics, the meetings between various cultures and the collision of emotional expression and rational narrative.

@tinauhlin

&

ELLEN ADUOFUA BERNARDSSON

Som förstfödd fick jag namnet Aduofua, efter min farfar. Jag har bara sett ett gammalt urblekt fotografi av honom. Under sin livstid arbetade han med trähantverk. När jag först kom i kontakt med keramik fick jag veta att min gammelmormor och hennes döttrar försörjde sig som krukmakare och på handvävda korgar. Denna vetskap har kommit att betyda mycket för mig då min uppväxt varit fokuserad på integration och därmed en separation från mitt arv. Trots den begränsade kontakt jag haft med mina släktingar, binder hantverkets länk oss samman.

Mitt huvudmaterial är keramik och jag arbetar både med skulpturer och med bruksgods. Tidigare har jag utbildat mig på Mullsjö Folkhögskola, Capellagården och läser nu på Konstfack.

https://www.aduofua.com/about

@aduofua


You may visit our gallery in the pedestrian tunnel beneath Birger Jarlsgatan, Östermalmtorg metro station in Stockholm (SWE).











NOVEMBER 01 - 29, 2022

Nadja Akbar & Sissela Nordling Blanco

at Best Before Collective - gallery!

Nadja Akbar
(1998) is an artist and works with sculptures primarily in glass, ceramic and metal. She investigates nostalgia as a process of grief and imitation as a way to fit in. When the link between the emotional world is lost, a child also is forgotten. Our childhood memory fades away but objects will remain. Nadja explores sculpture on a physical and metaphysical level through light, illusion and tactility. The urge to collect sentimental objects and why we value these seemingly insignificant things.

Sissela Nordling Blanco
(1988) is a graphic designer driven by curiosity, concepts and the will to experiment. She is interested in exploring the meeting between graphic design and textile with colors that stand out. Sissela lets questions and stories about migration, queerness and feminism take space in her work. Where dreams of a different society can grow even in hopeless times, by challenging the norm and creating a place where gravity and playfulness can coexist.


You may visit our gallery in the pedestrian tunnel beneath Birger Jarlsgatan, Östermalmtorg metro station in Stockholm (SWE).






OCTOBER 01 - 30, 2022

A group show
by BBC Members

at Best Before Collective - gallery!

We celibrate the first month in our own gallery space with a bang! A group show with a bunch of our sweet collective members.

Alexander Bäckman

Jesper Thour

Linea Matei

Jonathan Widegren

Klara Holmström

Heidi Edström

Molnia Efremov

Linnéa Brisling

Sara Arasteh

Gunilla Daga

Camila Manuelsdotter Pino

Micael de Leeuw

Jemina Asp Zayed

Mariona Miquel

Belinda Morén

Albin Josephson

Malin Arnedotter Bengtsson

Hanna Havdell

Rosita Ståhl

André Córdova Rudstedt



You may visit our gallery in the pedestrian tunnel beneath Birger Jarlsgatan, Östermalmtorg metro station in Stockholm (SWE).







MAY 26 - 29, 2022

A solo show
by Hilma Nordén

curated by Best Before Collective
at Supermarket Art Fair 2022.

This year, we invited Hilma Nordén to exhibit with us. Her practice explores cultural creations of nature, folklore and magic. She grew up in plantation forests, and feels a kinship with the trees of her childhood, who raised her yet silently disappear under the teeth of chainsaws. Nordén’s work acknowledges the forest beyond its timber, and investigates the constructed hierarchies and hybridities between human and nature.


Get to know more about Hilma Nordén here 







OCTOBER 14 - 17, 2021

Populating the Planet
by GREBNELLAW

EXHIBITION / DAILY PERFORMANCES
curated by Best Before Collective 
at Supermarket Art Fair 2021.

Between the 14-17 of October, the artist Grebnellaw will take over the Best Before Collective’s stand at the Supermarket Art Fair 2021, using a red and white color code as metaphor for binary restrictions but also the concept of reduction as a vehicle for creativity. For this show the artist will continue to populate the world with their similarly titled imaginary population of fictional bodies and mutable hybrids. On display there will be a serie of digital portraits that will be translated daily into a performative happening through a personal genesis process that could be described as a continuous flow of music, form, ideas, interaction and movement.



 Get to know more about GREBNELLAW